Senin, 02 Maret 2009

Gejala ,penyakit dan terapi.

Kembong perut.
Pengambilan susu dan produk susu (laktosa intoleransi) juga boleh menyebabkan tekanan gas beberapa jam selepas makan kedangkala menyebabkan diare.kedangkala belaku pengeluaran lactase bila usia semakin dewasa dewasa.ia juga akan menyebabkan belakunya tekanan gas.

Asma
.Kesan daripada histamine yang dikeluarkan oleh mass sel (sel darah putih) menyebabkan penyempitan saluran penafasan.Ambil garam yang rendah sodium sebelum makan dan makanan yang tinggi zink.

Endrometriosis
Salah satu penyakit akibat dari asid yang tinggi dalam tubuh ialah endometriosis.Belaku jangkitan pada endrometrium(lapisan dalam rahim).
Ia menunjukkan beberapa gejala seperti:-
1. Nyeri abdomen bahagian bawah
2. keputihan
3. pendarahan
Dalam pengubatan Jawi shark cartilage diberikan bersama dengan teh herba .Sinergi antara herba dan ikan ini telah dilapurkan dapat meningkatkan 13 kali ganda keberkesananya untuk penyembuhan kanser,dimuat dalam Inggeris Jurnal Ilmiah Karsinogenesis.Shark digunakan untuk meningkatkatkan daya tahan tubuh,memperbaiki pencernaan, dan menstabilkan fungsi organ tubuh.

Kanser./ganggren/radang sendi/sakit jantung/psoriasis
Perlukan kalsium bagi membetulkan kembali asidosis tubuh dan kalsium yang terbaik daripada fish meal (serbuk ikan) daripada tengggiri biru atau ikan Shark.

Keputihan
Sama seperti bacteria,terdapat yis (jamur) baik yang akan dimusnahkan oleh yis buruk seperti Candida albican.Candida akan menyerbabkan belakunya masalah keputihan.Bila belaku jangkitan keputihan akan berbau busuk,warna kehijauan dan gatal.Menggunakan ubatan kimia akan mengubah keasidan vargina.Cara yang paling mudah dengan mengambil makanan yang bertindak sebagai media bagi pembiakan yis baik seperti gula merah atau molasses.

Kekurangan flora usus
Kekurangan flora usus akan menyebab belakunya gejala keletihan yang teruk.pemberian FOS daripada pisang akan mengembalikan tenaga.Pisang di jus bersama bawang merah dan bawang putih selama 4 minggu akan menghasilkan 400% penambahan flora usus.

Anemia
Gula merah mengandungi mineral besi,fosfos dan kalium.Ia digunakan mengantikan gula putih yang telah hilang banyak nutriennya hasil daripada pemerosesan.Gula merah digunakan bagi rawatan kurang darah yang sangat berkesan.
by fidani ahmad

Tidak ada komentar: