Senin, 02 Maret 2009

Khasiat herba sekitar kita


Madu lebah

Madu mengandungi kandungan zat makanan yang tinggi disamping ia bertindak membetulkan enzim pencernaan di perut.Madu juga memerangkap gas beracun yang dihasilkan diperut yang menyebabkan belakunya gejala angin.Hanya beberapa tetes madu dimasukkan dalam air suam untuk di minum pada tiap malam.Madu juga diberikan pada orang yang berbekam.
Madu merupakan makanan yang paling mudah untuk mencapai tujuan pembersihan dan
pengimbangan(cleansing dan balancing).Beberapa kelebihan madu adalah seperti berikut:-
- madu merawat hati
- madu mencuci kolon(pelawas)
- madu bersifat lembab dan diuretic(menjaga keseimbangan suhu)
- madu memperbaiki pencernaan
madu membekalkan zat makanan yang lengkap.

Hati
Hati lembu boleh digunakan untuk mengembalikan fungsi hati kerana ia boleh meningkatkan regenerasi pada hati.Kaedah ini digunakan dalam perawatan herba kuno iaitu masalah di hati diubati dengan hati.Sejak tahun 1896 terapi menggunakan ekstak hati cair telah digunakan.
Hati juga boleh digunakan dengan kaedah di panggang diatas api hingga masak.Hati unta juga sering digunakan untuk tujuan ini.
Penelitian klinis juga menunjukan kaedah ini keberkesanan untuk penyakit hati kronis termasuk hepatitis cuma perlu dielakkan daripada penderita gout.Kadar pengambilanya 500mg ekstrak hati tiga kali per hari.


Bunga Cina
Pokok bunga cina adalah antibiotik alami yang dikenali Gardenia augusta Merr .Ia juga amat baik untuk menghilangkan migraine akibat dari paradangan dikepala(suhu).Dengan meramas dalam air di dibasahkan kepala kepanasan akan dapat dikeluarkan.Migrain juga dikaitkan dengan riaksi alegi makanan.Pengambilan corcinium plus membantu penyembuhan.Elakan makanan seperti susu lembu,tepung gandung,coklat,telur,limau dan bahan aditif asam benzoate. Daun bunga cina juga boleh diminum untuk menurunkan panas.Tumbuhan ini mengandungi bahan kimia seperti Linalol,styrolyl asetat,gardenin,gardenosida geniposida,genipin –l – glukosid,b-sitosterol,crocetin,crosin dan scandosida.Selain digunakan untuk migraine,demam,air rebusanya juga digunakan untuk pengubatan kencing manis,sariawan,asma,muntah,sembelit dan susah kencing.

Herba antivirus (demam berdarah)

Denggi berdarah yang disebabkan dari virus dengue dari nyamuk Aedes aegypti.
Ia dimulai dengan demam yang berlangsung 2 hingga 7 hari. Penderita sering merasa mual, muntah, sakit kepala, nyeri otot, nyeri persendian, nyeri tulang dan perut terasa kembung. Selain daripada itu wajah menjadi merah, hati membesar, najis hitam atau mengandung darah. Tubuh akan melawan virus dengan meneutralisasinya dan muncul gejala ruam. Virus akan mengurangkan trombosit kurang 100.000/mm 3 menyebabkan darah tidak dapat membeku.
2 helai daun betik
1 rimpang temu hitam
1 rimpang temu kunyit
1 batang pokok dukung anak.
Atau pemberian megados spirulina ,radix dan teh herba.

Daun Senna

Daun senna sering digunakan untuk kolon cleansing.Penggunaan yang berterusan akan menyebabkan akan cirit birit dan menghentikan tindakan peristalsis.Ia juga akan mematikan bacteria baik yang ada dalam usus dan akibatnya belaku ketergantungan pada ubat pelawas.

Antioksidan
Salah satu penyebab belakunya radikal bebas yang merosakkan tubuh manusia ialah terlalu terdedah pada cahaya matahari.Ia akan mengakibatkan pernafasan berbunyi, heatstroke,dizziness,feeling sick,sakit kepala,restlessness, dan unconsciousness.
Kita dapat melindungi tubuh dari pancaran matahari dengan makanan yang kaya lycopene seperti tomato,jambu merah dan tembikai Kajian menunjukkan tubuh akan dapat melindungi lebih daripada 40% pancaran itu.kita memindahkan daya tahan tumbuh-tumbuhan(antioksidan) di gunakan dalam tubuh manusia.Pokok yang mempunyai daya tahan yang kuat dengan cuaca,penyakit mempunyai kadar antioksidan yang lebih tinggi.Bagitu juga pokok yang tumbuh di hutan kadar antioksidanya lebih 50% daripada tanaman diladang.
by fidani ahmad

Tidak ada komentar: