Senin, 02 Maret 2009



Hepatitis A,B,C,D dan E.
Belakunya hepatitis ini kerana factor suhu yang tinggi yang menyebabkan belakunya peradangan. suhu yang terlampau tinggi kerana lemahnya daya tahan tubuh mengakibatkan virus berupaya
Menjangkiti hati.Selain daripada virus pengambilan alcohol dan ubatan dadah juga menyebabkan gangguan hepatitis.Dari segi mendiagnosis penyakit gangguan dihati dapat dilihat pada warna mata yang menjadi kuning.
Penyakit hepatitis ini boleh diubati dengan menggunakan buah timun .Buah timun merupakan herba yang bersifat sejuk yang dapat meredakan peradangan dan meningkatkan kembali system kekebalan tubuh.Bahan yang terkandung dalam buah timun dikenali sebagai ‘kukurbitasin c.
Dalam pengubatan jawi kita akan membetulkan gangguan hepatitis dengan pengambilan Centella Asiatica(the herba) dan ikan tenggiri biruhttp://www.blogger.com/img/blank.gif( Omega 3)

Hyperthermia
Adalah satu kaedah pengubatan dengan merendam tubuh atau kaki di dalam air garam panas pada kadar suhu 38.5˚c - 42˚c selama 20 minit .Bilas dengan air biasa hingga bersih.

Asam Jawa pengimbang suhu.
Nama sains Asam Jawa ialah Tamarindus indica daripada keluarga fabaceae.Jus buah asam diminum untuk menyejukan badan dan memperbaiki system penghadaman.Teras batang digunakan sebagai ramuan bagi mengubati masalahhttp://www.blogger.com/img/blank.gif hati,hilang selera makan dan sembelit. Buah asam jawa pula mempunyai kesan anti peradangan yang dapat digunakan untuk barah gusi, rawatan penyakit seperti sakit kerongkong, batuk, lemah badan, sembelit dan peradangan payudara. Dalam menghilangkan masalah peradangan gusi,kaedah yang digunakan ialah melakukan balancing/perimbangan panas dan sejuk.Buah Asam bersifat sejuk/dingin di campur dengan kapur makan yang bersifat panas kemudian sapu pada kawasan peradangan.


Pokok Johar (juak)untuk penyakit kaki gajah.
Nama saintifik pokok ini ialah Cassia siamea Lamk dari keluarga laguminasae. Daunnya sering dijadikan ubat malaria, demam, paru-paru dan jantung. Akarnya digunakan untuk penyakit Kaki Gajah.


Bayam dan health b

Semua makhluk hidup memerlukan tenaga.Tetapi tahukan anda bahawa semua benda hidup bergantung kepada tenaga matahari.Tumbuhan hijau sahaja yang boleh menukarkan tenaga matahari menjadi bahan-bahan bertenaga tinggi yang dikenali sebagai karbohidrat,lemak dan protein. Apabila anda mengambil herba bererti anda telah menggunakan tenaga simpanan dalam tumbuh-tubuhan dan dipindahkan kedalam tubuh.
Satu kajian dipusat kejuruteraan biomedik di Institute Teknologi Massachusetts Shuguang Zhang membuktikan bayam bukan sahaja memberi tenaga tetapi mampu mengeluarkan tenaga letrik. Protein bayam yang telah diceraikan akan mengeluarkan tenaga apabila terkena cahaya matahari.
Matlamat pengubatan ialah bagi mendapatkan kembali tenaga untuk melakukan pengimbangan dalam tubuh.
by fidani ahmad

Tidak ada komentar: